En mittförlagd hållplats med grönt väderskydd vid Eyra idrottsområde. Foto: Region Örebro län
Arbetet med Citylinjen har pågått sedan 2021. Östra Bangatan är redan klar och öppnad för trafik. De återstående delsträckorna, vid Universitetsplatsen och Västra Nobelgatan, färdigställs under 2025. När dessa är färdigställda står hela Citylinjen Etapp 1 klar. Det nya stadslinjenätet införs i december 2024, medan de nya gröna elbussarna börjar trafikera Citylinjen under 2025.
– Tack vare de nya busskörfälten, mittförlagda hållplatser och prioritet för bussen vid trafiksignaler kan vi se att restiden för bussen minskar och att punktligheten förbättras även under högtrafik längs de ombyggda sträckorna. Efter många år av arbete är det roligt att se att fler och fler delar blir klara, säger Henrik Emilsson, projektledare för BRT på Örebro kommun.
De nya busskörfälten gynnar även de regionala bussar som trafikerar sträckan och blåljusorganisationer som kan nyttja systemet vid utryckning.
– Vi ser att resandet ökar ju fler delar i systemet som blir klara. Om vi jämför med innan pandemin har det gjorts över 120 000 fler resor på Rudbecksgatan, mellan Brickebacken och Kulturkvarteret, berättar Gustav Widén, projektledare för BRT på Region Örebro län.
Leverans av nya elbussar
Under detta år levereras de nya elbussarna för Citylinjen och redan nu trafikerar två av dem på Citylinjen. Just elbussarna för Citylinjen har ett eget utseende med en grön linje som löper från fronten och vidare bak på bussen – istället för den blå vågen med vit bakgrund. Den gröna färgen återkommer även i väderskydd, hållplatser, digitala skärmar och i tidtabell.
Nu kan du resa med Citylinjen
I december 2024 fick Örebro ett nytt stadslinjenät där Citylinjens linje 1 och 2 är pulsådern med avgångar var femte minut. Citylinjen binder samman befolkningsrika stadsdelar med centrum och universitet. Det är med andra ord en stor procent av invånarna i Örebro som kan nyttja Citylinjen.
– Mycket av utvecklingen som sker inom Citylinjen, till exempel bättre resenärsinformation med prognos för när bussen anländer till hållplatsen, tydligare nedräkning till avgång och smidigare biljettsystem gynnar även övriga kollektivtrafiken, förklarar Fredrik Eliasson, kollekvtrafikchef för Länstrafiken.
I vardagen innebär det att bussen går snabbare, oftare och med större punktlighet. På Citylinjen är det dessutom möjligt att kliva på och betala i alla dörrar.
Fakta
Etapp 1: Brickebacken–Tegnérlunden
- Byggnation: 2021–2025
- Leverans av elbussar: 2024 och 2025
- Nytt stadslinjenät: december 2024
- Citylinjen börjar trafikera stråket: december 2024
Etapp 2-3: Tegnérlunden–Mellringe och Centrum–Vivalla/Lundby
Region Örebro län och Örebro kommun har tecknat en avsiktsförklaring för att fortsätta arbeta för en utbyggnad av Citylinjen. Politiska beslut behöver tas inför en eventuell byggnation. En fortsatt utbyggnad innebär att BRT-systemet blir komplett och kan uppnå sin fulla funktion.
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Skicka gärna förslag till oss på hur sidan kan förbättras
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 12 februari 2025