
En mittförlagd hållplats med grönt väderskydd vid Eyra idrottsområde. Foto: Region Örebro län
Arbetet med Citylinjen har pågått sedan 2021. De två sista sträckorna- Universitetsplatsen och Västra Nobelgatan, färdigställdes under 2025. Det nya stadslinjenätet infördes i december 2024, medan de nya gröna elbussarna börjar trafikera Citylinjen under 2026.
– Tack vare de nya busskörfälten, mittförlagda hållplatser och prioritet för bussen vid trafiksignaler kan vi se att restiden för bussen minskar och att punktligheten förbättras även under högtrafik längs de ombyggda sträckorna, säger Henrik Emilsson, projektledare för BRT på Örebro kommun.
De nya busskörfälten gynnar även de regionala bussarna som trafikerar sträckan. Även blåljusorganisationerna kan nyttja dem vid utryckning.
– Vi ser att resandet ökar ju fler delar i systemet som blir klara. Om vi jämför med innan pandemin har det gjorts över 120 000 fler resor på Rudbecksgatan, mellan Brickebacken och Kulturkvarteret, berättar Gustav Widén, projektledare för BRT på Region Örebro län.
Res med Citylinjen
I december 2024 fick Örebro ett nytt stadslinjenät där Citylinjens linje 1 och 2 är pulsådern med avgångar var femte minut. Citylinjen binder samman befolkningsrika stadsdelar med centrum och universitet. Det är med andra ord en stor procent av invånarna i Örebro som kan nyttja Citylinjen.
– Mycket av utvecklingen som sker inom Citylinjen, till exempel bättre resenärsinformation med prognos för när bussen anländer till hållplatsen, tydligare nedräkning till avgång och smidigare biljettsystem gynnar även den övriga kollektivtrafiken, förklarar Fredrik Eliasson, kollekvtrafikchef för Länstrafiken.
I vardagen innebär det att bussen går snabbare, oftare och med större punktlighet. På Citylinjen är det dessutom möjligt att kliva på och betala i alla dörrar.
Fakta
Etapp 1: Brickebacken–Tegnérlunden
- Byggnation: 2021–2025
- Leverans av elbussar: 2026
- Nytt stadslinjenät: december 2024
- Citylinjen börjar trafikera stråket: december 2024
Etapp 2:Tegnérlunden- Mellringe, Tegnérlunden -Vivalla /Lundby
Politiska beslut: 2025
Byggnation: 2026–2029
Byggstart: 2026
Leverans av elbussar: 2026
Kostnad: 460 mnk varav hälften är statlig medfinansiering
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Hur kan vi göra sidan bättre?
Tack för din återkoppling!
Senast uppdaterad: den 24 november 2025